
Pozvání jsem dostal od paní Ing. Barbory Bryksí Stunové, Ph.D., z odborné komise lití pod tlakem, a byla to pro mě velká čest. Přeci jenom slévač nejsem, a tak jsem měl obavy, jak to bude přijato. Nakonec jsem ale potkal i spoustu svých známých z doby Bodycote, a tak vlastně všechno dopadlo dobře, i proto, že jsem zapadnul do celkově přátelské atmosféry této profesní skupiny lidí.
https://www.holeckovakonference.cz/wp-content/uploads/2025/03/Program-10HK.pdf
Z mé strany bylo spíše než velké očekávání, velká nervozita. Přeci jen s kalením velkých forem pro GIGA lisy jsem začal sám, před dvěma lety, jen proto, že můj vnitřní hlas mi říkal, ano, tady bude velký problém.
A je?
Jak se to vezme. Blok o GIGA Castingu začal pan Vlastimil Kolda z ESI Group. https://www.esi-group.com/. Když člověk mluví o volbě svých cílů, tak tenhle člověk byl vtažen přímo do vývoje GIGA Castingu ve Volvu Košice. Myslím, že velmi dobře popsal svoji roli v týmu VOLVO, vyvíjejícího technologii pro Košice. Smekám vždy, když potkám někoho, kdo je v daném oboru míle přede mnou.
To stěžejní ale přišlo přímo z Volvo Cars Košice. Projekt zde prezentoval pan Denis Horkulič. Na rozdíl od předchozího příspěvku, neřeší již HPDC ale fabriku. I když v ní bude taky pár lidí, celý koncept se navrhuje tak, aby továrna pracovala v automatickém, bezobslužném režimu. Z přednášky bylo vidět, že počet bezesných nocí se pro tohoto člověka blíží k nekonečnu. Když jsme viděli kolik detailů procesního workflow se musí vyřešit, bylo to opravdu bombastické. A protože na začátku fabriky jsou kusy hliníku, každý si asi dokáže udělat představu, jak je proces složitý tak, aby na konci vypadlo auto.
A protože první odlitky mají být už na podzim, již brzy se ukáže, jak jsou připraveni na tento typ výroby. Její parametry jsou skutečně výzvou. Oproti stávajícím výrobám se zkracuje licí cyklus na 90 a 110 vteřin. I proto se počítá jen se dvěma GIGA lisy IDRA s 9 000 tunami uzavírací síly.
A jak to bude s formami? V tom se hodně mlžilo. Bylo sice konstatováno, že na nich hodně záleží, ale kdy, kdo a jak tyto nástroje vyrobí, řečeno nebylo. A tedy nebylo ani řečeno, kdo je zakalí. Určitý návod jsem zde prezentoval, ale kdo ví. Všechno může být úplně jinak.
Nakonec i tento slide o tom vypovídá. 50% úspěchu je právě ve formě, 30% v licím procesu a zbývajících 20% pak v zaškolení a vzdělávání lidí pro tento typ výroby.
Co k tomu dodat? Velké blahopřání všem ve Volvo Cars Košice. Ta cesta je správná.
Jedinou skvrnou na celé konferenci byla moje zpáteční cesta. Protože Česko je všude neprůjezdné, jel jsem přes Polsko a A4. Tam mě zastihla zpráva, že Huyndai zrušil svůj projekt na GIGA factory v Karviné. Ke všem špatným zprávám o stavu Českého průmyslu je to pro mě ta zpráva nejhorší.
Jiří Stanislav
21. března 2025