
I když už balím kufry na dovolenou, nedá mi, a musím se vyjádřit. Cena elektřiny se vyšplhala na úroveň 283,65 €/MWh a blíží se ke třem stovkám. Nejenomže je to další prognóza, která mi nevyšla, ale ani hochům z Bruselu. Přitom Temelín ji nákladově vyrábí za 47 €/MWh.
Proč o tom píši? Proti tomuto trendu na druhé straně je touha tlakových sléváren uspořit halíře na produkci pro automotive, např. tím, že zvýší životnost forem na tlakové lití. Ten výše uvedený trend do všeho možného úsilí hází prostě vidle. Ať budu dělat cokoliv, nikdy neušetřím tolik, aby pokryl zvýšené náklady z idiocie politiků
A jaký to má vztah k CQI-27. Tento dokument, vzniklý v rámci AIAG, s názvem Special Process: Die Casting Assesment byl vydán v roce 2018, a podle tabulky H, Aluminium High Pressure Die Cast by měl sloužit k samo-auditu tlakových sléváren.
Postup není pro mne novinkou, většina kalíren by měla absolvovat samo-audity podle CQI-9, a taky je provádí.
Jenže když jsem se do toho začetl detailněji, po přečtení bodů H1.7 a H1.8 jsem radostí povyskočil. Aby totiž tlaková slévárna mohla splnit podmínky auditu automobilového průmyslu, musí s volbou materiálu pro nástroje na tlakové lití a jeho tepelným zpracováním pracovat podle Nadca – 207.
Tak jsem jen tak kouknul na web, které z hlavních tlakových sléváren u nás pracují pro automotive a mají certifikaci IATF 16949:2016, a konstatuji, že všechny. Tak snad až se vrátím z dovolené, všechno bude jinak ….
30. června 2022
Jiří Stanislav